OPERA2DAY

vrijdag 27 januari 2023

Recensies Don Quichot: "OPERA2DAY doet reputatie opnieuw alle eer aan"

Zondag 23 janauri ging De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha in première. Ook startte de tournee, met voorstellingen van Groningen tot Tilburg en Amsterdam tot Nijmegen.

Inmiddels zijn ook de eerste persreacties verschenen. Een "vernuftige opera met fraaie muziek" (de Volkskrant), "een lust om naar te kijken" (Theaterkrant) en "zeer vermakelijk, en met prachtige muziek" (NRC) zijn daarbij mooie complimenten voor de ambitieuze productie, die recht probeert te doen aan het beroemde en gelaagde boek van Miguel Cervantes. "OPERA2DAY doet met dit nieuwe werk zijn reputatie opnieuw alle eer aan" aldus Basia con fuoco.

Ronduit magisch
Bovenal is er lof voor de muziek die de Italiaanse componist Vanni Moretto schreef voor het New European Ensemble en het Italiaanse la fonte musica, "twee ensembles uit verschillende werelden verenen onder muzikale leiding van Hernán Schvartzman wonderschoon hun krachten", aldus de Volkskrant. NRC omschrijft de muziek als "ronduit magisch", en Opus Klassiek noemt de partituur "een knappe mix van stijlen, waarbij vocale muziek uit de middeleeuwen en vroege Italiaanse Renaissance naadloos worden verbonden met soms impressionistisch aandoende moderne klanken". "Prachtig live gespeeld" bovendien, aldus de Theaterkant.

"Lust voor het oog"
Ook de enscenering en de regie worden alom geprezen als "een lust om naar te kijken", waarin "bureaustoelen veranderen in paarden, een gigantische clubsandwich in een bed en een eiland en de archief- en boekenkasten [die] vol geheimen blijken te zitten" (Theaterkrant). "De toneelbeelden van Herbert Janse munten uit door zowel vindingrijkheid als esthetische charme met als uitschieters de 'middeleeuwse gobelins' die de beide bedrijven aankondigen, en de aankleding van de titelheld door Mirjam Pater." (Opus Klassiek).

"Een groots spektakel... zeer aangenaam ingewikkeld"
Alle recensenten reflecteren over de opzet van het stuk en het libretto. "De ambitie is groot" schrijft NRC Handelsblad. Librettist en regisseur Stefano Simone Pintor wil in deze voorstelling de oorspronkelijke opzet en strekking van het 1000 pagina's tellende boek van Cervantes vangen, en doet dit 'getrouw [...] al geeft hij er een kleine twist aan' aldus Basia Con Fuoco. Het is "een kwestie van keuzes" schrijft de Theaterkrant, en daarbij "vallen onvermijdelijk spaanders", maar "Pintor toont met deze opera zijn enorme talent, eruditie, gedrevenheid en veelzijdigheid".  "Het vernuftige van de voorstelling zit hem in het Droste-effect: het verhaal van Don Quichot ín een verhaal over de schrijver" aldus de Volkskrant.

"De nieuwe opera over de fantasierijke edelman" levert "een groots spektakel" op, dat door zijn gelaagheid en rijkheid aan ideeën 'zeer aangenaam ingewikkeld' is volgens De Groene Amsterdammer. Het verhaal wordt daarbij in onze eigen tijd geplaatst, "illustrating perceived values as relevant today as in the time of Cervantes" aldus Arts Talk Magazine. 'Don Quichots ridderfantasieën botsen in nieuwe opera op beursvloermachismo" zo vat NRC het samen in zijn kop. "De menselijke fantasie legt het [daarbij] af tegen de moderne realiteit" zo beschrijft Opus Klassiek een cruciale scene vlak voor het einde. "Maar daar is De Lezer weer [...] die een nieuw boek openslaat" aldus De Groene. "Don Quichot is dood, leve Don Quichot."

Don Quichot en Sancho Panza
Unaniem was men ten slotte enthousiast over de cast van zangers en acteurs. Mattijs van de Woerd is een "geweldig spelende en zingende" Don Quichot aldus De Groene, of zoals Arts Talk Magazine het beschrijft, een "excellently rendered deluded Quixote". Met Manuel Nuñez-Camelino "vormt hij een prachtig duo", aldus operablog Basia Con Fuoco. "De komische timing van dit duo is een attractie van de opera", schrijft Joep Stapel in NRC. Michael Reiners zet haar rol 'empathisch' neer (Basia con fuoco) en er is "fine singing from la fonte musica", in de oren van Arts Talk Magazine: sopraan Alena Dantcheva van dat ensemble als Dulcinea vormt "een muzikaal juweeltje tussendoor" met Massimo Altieri in hun uitvoering van Gia da rete d'amor van Da Perugia (Opus Klassiek). Kortom "fantastische, soms zuiver middeleeuwse muziek, prachtig spel en mooie zang". (De Groene)

• '

Op weg naar theatrale perfectie

'