OPERA2DAY

donderdag 24 januari 2019

Juichende recensies voor 'Vivaldi - Dangerous Liaisons'

Het regent sterren. De pers schrijft in jubelstemming over de première van Vivaldi – Dangerous Liaisons, op 17 januari in een uitverkochte Koninklijk Schouwburg. De eerste “indrukwekkende samenwerking (NRC)” van OPERA2DAY met de Nederlandse Bachvereniging blijkt een schot in de roos. Ook het publiek omarmt de voorstelling. Er zijn al meer dan 12.000 kaarten verkocht.

Kan niet luid genoeg worden toegejuicht

Een selectie uit Vivaldi’s mooiste operamuziek komt samen met een nieuw libretto dat is gebaseerd op Dangerous Liaisons, de beroemde briefroman uit 1782. Het resultaat is “een volmaakte synthese (Place de l’opera)” en “het overtuigendste bewijs dat Vivaldi’s operamuziek ten onrechte in de vergetelheid is geraakt (Theaterkrant).” Een nieuwe opera met bestaande muziek. In de barok noemden ze het een ‘pasticcio’. Vivaldi was een meester in het genre. “Deze combinatie van historiserende en innovatieve operapraktijk kan niet luid genoeg worden toegejuicht … De bollebozen van OPERA2DAY, aangevoerd door Serge van Veggel, geven weer een fraai staaltje van out-of-the-boxdenken (De Volkskrant).”

Om je vingers bij af te likken

Om de opera-aria’s en -scènes aan elkaar te smeden schreef Vanni Moretto nieuwe muziek. Hij gaf een eigen draai aan de stijl van Vivaldi. “Om je vingers bij af te likken. Zijn kersverse recitatiefmuziek schuurt en knettert, en scherpt de oren (Trouw).” “Je hoort dat hij ook barokdirigent is, en een goede ook. Veelal respecteert hij de wetten van de barok, maar kleurt de ruimte binnen die pijlers wild met filmische effecten, moderne samenklanken en stijlverwijzingen van Tata Mirando tot Bernard Herrmann. Dat werkt: gehoor en gemoed accepteren de samenhang, terwijl je tegelijkertijd blijft voelen dat dit nieuwe construct zijn glans ontleent aan Vivaldi (NRC).”

“INVENTIEF” EN “UITGEKIEND”

“GERAFFINEERD” TONEELBEELD TOONT VERVAL BAROKKE WERELD

Een barokke wereld valt langzaam uit elkaar. Regisseur Serge van Veggel toont het samen met scenograaf Herbert Janse, lichtontwerper Marc Heinz, technisch producent Ronald Tebra en Mirjam Pater en Nienke Algra (kostuums en grime).

“Inventieve decors en uitgekiende personenregie zorgden voor een aangenaam beeld, met hier en daar wat onderkoelde humor (Place de l’Opera).” “De basiskleuren groen en fuchsia zijn dragend in beeld en worden per hoofdrolspeler geraffineerd uitgewerkt (Trouw).” “De gechoreografeerde scènewisselingen zijn al even uitgekiend als de decors en kostuums, met groene livreien, weelderige pruiken en boudoirs, en toneeldoeken waarop lieftallige cherubijntjes worden geflankeerd door kreeften en schorpioenen (De Volkskrant).”

“STEMKUNSTENAARS” – “INDRUKWEKKEND” – “ZOETGEVOOISD”

PERS SIGNALEERT EEN OVER GEHELE LINIE STERKE CAST

De vijf zangers van Vivaldi – Dangerous Liaisons krijgen veel lof. In de opera dagen Marquise de Merteuil en Vicomte de Valmont elkaar uit om anderen in bed te krijgen. “De Italiaanse alt Candida Guida zet een koele, berekenende Merteuil neer, precies zoals van haar personage wordt verwacht (Place de l’Opera).” “Een indrukwekkende Merteuil (De Volkskrant).” Zij krijgt gloedvol tegenspel van Yosemeh Adjei als Valmont. Een “prima (NRC)” en “zoetgevooisde (De Volkskrant)” countertenor.

“Schitterende duetten”

De pers prijst ook de zangers die de rollen naast de twee hoofdpersonen voor hun rekening nemen. Veel indruk maakt Barbara Kozelj als de kuise Présidente de Tourvel, die slinks door Valmont wordt ingepalmd en ten val gebracht. “Ze acteert broeierig ingetogen, zingt geweldig (NRC).” “Ze gaf een prachtige vertolking (Place de l’Opera).” “Haar diepe en krachtig doorvoelde stem blijft nog lang in het gehoor hangen (Trouw).”

De eerste slachtoffers van Merteuil en Valmont zijn de muziekleraar Chavelier Danceny en zijn geliefde Cécile de Volanges. Danceny wordt vertolkt door Maayan Licht – “hij schitterde met zijn coloraturen (De Theaterkrant).” “Stefanie True overtuigt als de al even argeloze Cécile de Volanges (De Volkskrant).” In hun “schitterende duetten (De Volkskrant)” ontpoppen ze zich als “stemkunstenaars (Trouw).”

“FLEXIBEL TOPENSEMBLE” – “EEN WARMBLOEDIGE VIVALDI”

NEDERLANDSE BACHVERENIGING GOOIT HOGE OGEN

In Vivaldi – Dangerous Liaisons werkt OPERA2DAY voor het eerst samen met de Nederlandse Bachvereniging. De instrumentalisten van het beroemde ensemble maken hun reputatie helemaal waar.

Een warmbloedige Vivaldi

“In energie, elasticiteit en scherp schakelen toont de Bachvereniging zich een flexibel topensemble (NRC).” “De vivaldiaanse aspecten in de orkestbegeleiding komen in hun volle gloed en flonkering naar voren, inclusief mandolines en chalumeaus (De Volkskrant).”

“Het gezelschap speelt alert onder Hernán Schvartzman en durft risicovolle afslagen te nemen, wat de sensatie van een nieuwe productie in hoge mate onderstreept (Trouw).”  “Het geheel wordt met een grote energie gespeeld door de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Hernán Schvartzman. Onder zijn muzikale leiding klonk een warmbloedige, door en door Italiaanse Vivaldi (Theaterkrant).”

De recensies

De Volkskrant: Opera2day giet de beroemde brievenroman van Choderlos de Laclos in een innovatieve voorstelling (vier sterren)

NRC: Vivaldi-hits gecombineerd tot geslaagde opera over list en seks ‘Dangerous Liaisons’.