OPERA2DAY

woensdag 17 oktober 2012

Don Giovanni: warm onthaal in Buenos Aires, Den Haag en Rotterdam

Don Giovanni: warm onthaal in Buenos Aires, Den Haag en Rotterdam

Met een laatste voorstelling in de Rotterdamse Schouwburg is op dinsdag 2 oktober een succesvolle uitvoeringsreeks van Don Giovanni in Argentinië en Nederland ten einde gekomen. Daarnaast is op 10 oktober met een laatste bericht van Don Giovanni zelf, ook de Facebookopera afgesloten. Dit veelomvattend project, dat door OPERA2DAY werd georganiseerd in samenwerking met het Argentijnse Juventus Lyrica trok in totaal zo'n 7000 bezoekers. De ontvangst van de productie was in beide landen zeer warm. Het publiek in Den Haag gaf de voorstelling als gemiddeld rapportcijfer een 8,6 en de voorstelling werd op Place de l'Opera gekozen in de top 10 van 2012. Het AD sprak van een 'zinnelijk en geregeld ook komisch spektakel', de Argentijnse pers van een productie 'die ons land briljant zal vertegenwoordigen in Den Haag en Rotterdam'. Hierna een overzicht van de reacties. Op Facebook had Don Giovanni 351 vrienden. Bij de start van de facebookopera was Prinses Máxima te gast.

Don Giovanni - de opera

In beide landen werd de voorstelling enthousiast onthaald door het publiek. In Den Haag (in een driemaal nagenoeg volle Koninlijke Schouwburg) en Rotterdam waren de reacties steeds uitgelaten. In een online enquête die schouwburg na afloop aan de bezoekers toezond, gaf het publiek een gemiddeld rapportcijfer van 8,6. De reacties die bezoekers aan de enquête toevoegden waren vaak lyrisch, ook van minder ervaren operagangers:
- 'Fantastisch! Bijzonder enthousiast gebracht door de jonge Argentijnse solisten en de Nederlandse musici. De hele opzet had iets heel zuivers en intiems. Hoewel ik deze opera al vele keren heb mogen meemaken, vind ik déze uitvoering een eclatant succes.'
- 'Geweldig! Subliem! Wat een feest!'
- 'Verfrissend, inspirerend, professioneel, zelden kwam Mozart beter tot zijn recht: wat een humor en wat een schitterende muzikale expressie.'
- 'Zag wel op tegen de 3 uur durende voorstelling...lang. De tijd verdween. Zo genoten. Genoten van het orkest en dirigent, alle stemmen, het acteerwerk, de eenvoud (decor), belichting. Kortom: een prachtige voorstelling.'
- 'Heel mooi! Mijn eerste opera, verrassend. Ik wist niet eens dat de teksten vertaald
werden en geprojecteerd.'
 
De lezers van Place de l'Opera kozen deze productie in de top 10 van de beste producties van 2012 in Nederland. Don Giovanni eindigde op de achtste plaats.
 
Ook de pers was enthousiast. Over de Haagse première op 27 september 2012 kopte het Algemeen Dagblad 'Zinnelijke Don Giovanni van Haags-Argentijnse combinatie'. 'Veel enthousiasme gisteravond in de Koninklijke Schouwburg. [...] De Argentijnse zangers en zangeressen, aangevuld met de Nederlandse bariton Martijn Cornet maakten er een zinnelijk en geregeld ook komisch spektakel van [...]. De Argentijnse bas Pol Gonzalez stal hier de show als de koddig-tragische knecht Leporello, maar de damespartijen Anna, Zerlina en Elvira kwamen ook goed uit de verf. De Argentijnse regisseuse Ana D'Anna leverde een fraai afgewerkt geheel af, in een ingenieus decor dat was opgebouwd uit grote kasten die als portalen dienstdeden. Dirigent Hernán Schvartzman leidde het op originele instrumenten spelende orkest strak door de partituur.'
 
Oswin Schneeweisz heeft op Theaterkrant.nl aanmerkingen op de benadering van de regie en de gekozen tempi, maar schrijft dat OPERA2DAY 'respect voor deze productie verdient' en dat deze 'beluisterenswaardige' productie 'er mag wezen'. 'Er werd door de voornamelijk Argentijnse zangers uitstekend gezongen en er was zelfs een verrassing van Nederlandse bodem, want de jonge bariton Martijn Cornet zette met zijn soepele stem en innemende acteerprestaties een sublieme Giovanni neer. Hij maakte er een lichtvoetige heldenrol van zoals je hem zelden ziet of hoort. Laura Polverini kwinkeleerde er als Zerlina al even indrukwekkend op los en de Donna Anna van Macarena Valenzuela was qua expressie wat bleek, maar qua stem hoogst indrukwekkend.'
 
 
Hierna nog een reeks reacties uit de Argentijnse pers, naar aanleiding van de première aldaar op 7 september 2012.
 
Met de sonoriteit die het gebruik van historisch instrumentarium meeneemt, en up to date stilistische criteria om deze te bespelen, is de muzikale interpretatie het hoogtepunt van deze uitvoering, samen met een team van zangers van hetzelfde niveau… Het publiek onthaalde de artiesten met een warm applaus.
OPERADESDEHOY
 
Het verhaal, de verandering van rollen en kleding, het spel met de sociale klassen en het contrast tussen de buffo- en de dramatische momenten dat op een nauwkeurige en realistische wijze door Ana D'Anna is geregisseerd, geeft bijzondere aandacht aan de psychologische kenmerken van de karakters. De voornaamste protagonisten om toe te applaudisseren en om te onthouden zijn zowel te vinden op het podium als in de orkestbak. Slechts zelden werd door Juventus Lyrica zo’n eenheid tussen beiden gecreëerd. Hernán Schvartzman was in staat om de theatrale elementen van de muziek van Mozart te vangen en met een gebalanceerde directie creëerde hij een nauwkeurige sonoriteit in het ensemble. Al vanaf de ouverture klonk dit uitstekend.
Het is moeilijk om een van de zangers er uit te lichten, aangezien allen vermeldenswaardig zijn. Juventus Lyrica en OPERA2DAY creëerden een succesvolle Don Giovanni die ons land briljant zal vertegenwoordigen in Den Haag en Rotterdam.
MUNDO TEATRAL
 
 
Het decor van Ana D'Anna volgde een concept dat leek te zeggen: "We hebben allemaal iets verborgen in onze kast". Misdaad, jaloezie, wraak, het zijn enkele van de geheimen die de personages van dit verhaal te verbergen hebben. Het orkest van historische instrumenten gedirigeerd door Hernán Schvartzman gaf een adequate begeleiding bij een cast van grote jonge zangers die deze productie ook in Nederland zal presenteren. Het is een uitstekende productie.
Cien Radios
 
Mozarts opera, die werd gepresenteerd door Juventus Lyrica, had zijn hoogtepunt in de zang en alles wat samenhangt met de muziek: Bariton Ernesto Bauer zette een Don Giovanni neer met een volle klank en  zeer stabiel door het hele register. Hetzelfde kan worden gezegd over Carlos Ulla (Don Ottavio) die ook exquis klonk in zijn aria. Mariana Carnovalli (Donna Elvira) heeft een krachtige stem en een sterke podiumpresentatie. Laura Polverini is een perfecte Zerlina, en de kleur van haar stem weerspiegelt perfect de onschuld en sluwheid van het personage.
Diario Clarín
 
 
De sluwe Don Giovanni herleefd in de versie die Juventys Lyrica nu op de planken brengt in de regie van Ana D'Anna. De opvallende enscenering maakt gebruik van kasten om huizen, taveernes en geheime ontmoetingsplaatsen te symboliseren. In een oogwenk ontstonden prachtige transformaties.
Martin Wullich
 
Het is lang geleden dat ik in een operatheater zulk een ongebreideld plezier beleefde, als nu met deze uitvoering van het onsterfelijke meesterwerk van Mozart. [...] Mijn eerste applaus gaat daarbij naar dirigent en regisseur. Schvartzman, een jonge man, leidde de voorstelling excellent, daarbij altijd een goede balans bewarend tussen de orkestbak en het podium, en met alle aandacht voor de delicate en wonderschone orkestrale begeleiding van Mozart. Hij kon daarbij rekenen op een stevig orkestraal ensemble, in het bijzonder in de snaren, met een jonge en uitstekende concertmeester. Ana D'Anna ontsnapt aan het gevaar om Mozart en Da Ponte te willen "verbeteren" en volgde de tekst met veel respect, maar gaf tegelijkertijd een moderne interpretatie waaruit een psychologische definiëring van de karakters bleek, die de vertolkers hielp om ze tot leven te brengen [...].Dat zou natuurlijk niet mogelijk zijn geweest zonder een exemplarische cast van solisten. [...] Als een grote fan van Mozart en Don Giovanni, verliet ik gisteren het Teatro Avenida zwevend boven de grond.
Luis Baietti
 
Lees hier meer over de productie Don Giovanni. Ook ziet u hierna een selecties van foto's van de productie. Klik voor een uitgebreidere selectie hier.

Don Giovanni - de facebookopera

Rondom de opera Don Giovanni organiseerde OPERA2DAY ook een Facebookopera. Binnenkort hier een uitgebreider verslag. 
Klik hier voor meer informatie over de facebookopera
Klik hier voor een verslag van de start van de facebookopera in aanwezigheid van Prinses Máxima.
 
Zie hierna de trailer van het project:
 
  • '

    'OPERA2DAY bewees opnieuw dat men rekening moet houden met dit Haagse opera-bedrijf, dat vanuit traditie de ene sensationele voorstelling na de andere realiseert'

    '
  • Theaterkrant
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Check hier onze privacyverklaring.
Accepteer Weiger