OPERA2DAY

Don Quichot (2023)

OPERA2DAY reisde begin 2023 door het land met de voorstelling De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha naar het gelijknamige beroemde boek van Cervantes. Tegelijkertijd schreven 1043 schrijvers in het hele land, jong en oud, nieuwe avonturen voor Don Quichot, waarbij zij zich laten inspireren door hun eigen leven.

Alle nieuw-geschreven avonturen tref je aan op deze website en maakten bovendien deel uit van de voorstellingsavond. De bezoekers kregen elk een uniek exemplaar mee naar huis. 

www.opera2day.nl/verhalenvandonquichot

The Mad King (2021)

Vreemde vogels (alle leeftijden)

De participanten zorgden ervoor dat het publiek al bij binnenkomst in het theater in de sfeer van de voorstelling werd opgenomen. In The Mad King omringt de hoofdpersoon zich met een bonte verzameling van vogels die hij muziek probeert te leren maken. Het toneelbeeld van musicerende vogels in kooien trokken we door naar de foyer. Langs de looproute naar de ingang van de zaal stelden we vijf manshoge vogelkooien op, waarin de participanten plaatsnamen. Ze waren uitgedost als vreemde vogels en speelden op een fluit gemaakt van groente en fruit. Het publiek kon met hun smartphone een QR-code scannen en zo op een website meer informatie lezen over deze (fictieve) vogelsoorten. De participanten lieten ook tijdens de voorstelling van zich horen. Zij namen achterin de zaal plaats, en maakten vogelgeluiden in een scène waarin de ‘vogels’ in protest komen tegen hun ‘mad king’. Het publiek werd verrast door het plotselinge vogelgekwetter vanuit de zaal.

Opera Melancholica (2020)

Co-assistenten (15-35 jaar)

Voorafgaand aan deze voorstelling is er al van alles te beleven in elk theater van de tournee, zowel in de foyer als in de zaal. Er is muziek en er is een inhoudelijk voorprogramma, waarin de ‘geneesheer-directeur’ het publiek inwijdt in de wereld van depressie en melancholie. Daarvoor zocht OPERA2DAY 'co-assistenten': amateuracteurs en -actrices van 15-35 jaar, die het leuk vonden om mee te werken aan een grote operaproductie. Opleiding en achtergrond waren niet belangrijk, enthousiasme wél. De 'co-assistenten' kregen 2,5 uur voor aanvang hun ‘opleiding’ in het theater. Voorafgaand aan de voorstelling hielden zij korte interviews met het publiek in de foyer (‘Wanneer heeft u voor het laatst gehuild?”). De resultaten besprak de geneesheer-directeur – onze acteur - in het voorprogramma in de zaal, met groot, soms hilarisch, soms ontroerend effect. Natuurlijk kregen de participanten een vrijkaartje voor de voorstelling.

Vivaldi – Dangerous Liaisons (2019)

Figuranten (alle leeftijden)

Een volbloed barokopera waarin de participanten de rol van bediende aan het hof van de hoofdpersonages toebedeeld kregen. Het verhaal speelt zich af aan de vooravond van de Franse Revolutie, waarin de invloed van de adel langzaam afbrokkelt en de middenklasse de macht grijpt. De bedienden houden de decadente wereld van de elite letterlijk en figuurlijk overeind, en zijn tijdens meerdere scènes op het toneel. De voorstelling eindigde met een belangrijke scène waarin de figuranten de Franse Revolutie verbeeldden. In elke stad van de tournee hielden we één avondrepetitie in het theater, gevolgd door een voorbereidende middag op de dag van de voorstelling. Daarna eten met cast & crew, verkleden in kostuum en aan te schuiven bij kap & grime. Tijdens de voorstelling was er een paar keer een ‘open doekje’ voor onze enthousiaste figuranten!

Hamlet (2018)

Zingen tijdens de proloog (amateurkoren)

Shakespeares allerberoemdste stuk begint vlak na de dood van Hamlets vader. Wij bedachten een proloog bij deze operabewerking. Vlak voor aanvang trok door de foyer van het theater de begrafenisstoet van de oude koning langs het publiek. Een plaatselijk amateurkoor, versterkt met   scholieren vanuit het educatieproject, bracht (een bewerking van) een begrafenismars uit de opera ten gehore, live begeleid door een koperblaasensemble. In de middag vond er in het theater een generale repetitie plaats samen met het koor en het blazersensemble. ’s Avonds bezochten de participanten de voorstelling, aansluitend aan hun eigen plechtige optreden in de foyer.

Dr. Miracle’s last illusion (2016 en 2017)

Klanklandschap (alle leeftijden)

Een voorstelling met vele operafragmenten, die samen het verhaal vertelden van Dr. Miracle, een ongrijpbare illusionist die zijn publiek betovert met ogenschijnlijk luchtig variété. Aan het eind van de voorstelling komen de vrouwen die Dr. Miracle heeft laten ‘verdwijnen’ terug als geestverschijningen. Of zijn het alleen maar de stemmen in zijn hoofd die hij hoort? Dit moment in de voorstelling wordt op een muzikale manier vertolkt, namelijk met een klankveld waarin een groep participanten in de zaal uitvoerend artiest is! Een klankveld ontstaat wanneer mensen ieder op hun eigen manier een klank maken, en uit de chaos van alle verschillende stemmen ontstaat dan een betoverend klanklandschap. Voor dit indrukwekkende moment waren per voorstelling vijfentwintig participanten – mét en zonder zangervaring - verantwoordelijk. In elke stad van de tournee organiseerden wij in het theater een avondvullende repetitie. Op de avond van de voorstelling was er een uur voorafgaand een generale repetitie in de zaal.

Mariken in de tuin der lusten (2015)

Figuranten (meisjes 13-20 jaar en mannen 18-99 jaar)

Het ontroerende middeleeuwse verhaal van Mariken van Nieumeghen verteld in een nieuwe opera, waarin de nieuwsgierige maar ook jonge en kwetsbare Mariken op een reis gaat door een duistere wereld. Ze komt vanuit ‘De besloten hof’ nabij Nijmegen terecht in ‘De tuin der lusten’ van het Antwerpse stadsleven, waarin ze zeven jaar lang een uitbundig leven leidt. Uiteindelijk gaat ze op zoek naar ‘Boetedoening’ en eindigt vol berouw in het klooster, waar ze geketend bidt om verlossing. OPERA2DAY bood in elke stad van de tournee lokale amateurspelers de kans om op het podium van hun eigen schouwburg te staan. Voorafgaand was er een avondrepetitie, en op de dag van de voorstelling kwamen onze participanten ’s middags naar het theater voor een laatste repetitie, de doorloop in het decor, kostuumpas en haar & make-up. De meisjes speelden mee in de openings- en slotscène; de mannen speelden in een sleutelscène halverwege de opera. Zonder tekst, maar vol uitdrukkingskracht!

Médée (2013 en 2014)

Meezingen vanuit de zaal (amateurkoren)

De opera Médée - ooit ‘lijfstuk’ van Maria Callas - is beter bekend in de Italiaanse versie onder de naam Medea (naar de Griekse tragedie), maar OPERA2DAY kiest voor de originele Franse versie. In de opera zit een scène waarin het hele volk van Korinthe zich tegen Médée keert. Dat laten we in onze voorstelling niet alleen op het podium gebeuren, maar ook in de zaal. Daarom zitten er bij iedere tourneevoorstelling leden van een plaatselijk koor in de zaal, verspreid tussen het gewone publiek. Deze participanten doen vanaf hun plekje in de zaal – een verrassing voor het publiek - mee aan een sleutelscène: een gesproken schreeuwkoor en een gezongen stuk van de originele koorpartij. Elk koor studeerde de muziek met de eigen dirigent in, en een koordirigent van OPERA2DAY kwam langs om de puntjes op de i te zetten. Als het koor dat wenste, konden ze ook een theaterworkshop volgen op hun wekelijkse repetitieavond. Voor aanvang van de voorstelling was er nog een repetitie met het orkest en de muzikaal leider van de opera. De koorleden konden vanaf hun plek in de zaal van de gehele voorstelling genieten.

  • '

    Op weg naar theatrale perfectie

    '
  • Opus Klassiek
Op deze site worden cookies gebruikt, wilt u hiermee akkoord gaan?
Check hier onze privacyverklaring.
Accepteer Weiger