....................................
BINNENKORT:

Cherubini - Médée
t/m 29 nov
 
Meer info
Het verhaal
Kaarten en speeldata
Trailer
....................................
 
'Een afgewezen vrouw is een vijand voor het leven' de Stentor 

 

Kunt u de nieuwsbrief niet lezen klik dan hier

'OPERA2DAY herneemt uitstekende Médée'

Reprise Médée in de pers

In de afgelopen dagen verschenen in de Nederlandse en Duitse pers recensies over de reprise van Médée, die op dit moment door Nederland tourt. Volgens Place de l'Opéra is de voorstelling 'terecht' hernomen en word een 'uitermate indrukwekkende Médée' neergezet. Het is 'verbazingwekkend wat dit gezelschap voor elkaar krijgt' schrijft de Stentor en geeft vier sterren. Volgens de Theaterkrant (ook vier sterren) bewijst OPERA2DAY met Médée 'andermaal dat rekening gehouden moet worden met het Haagse operagezelschap dat startend vanuit de traditie de ene spraakmakende voorstelling na de andere weet te realiseren'. Hierna een overzicht van de nieuwe recensies. Voor de recensies die vorig jaar geschreven werden door o.a. de Volkskrant en NRC (beide vier sterren) en AD ('Haagse Médée is een spektakel') kunt u hier klikken.

'Een kleine vocale sensatie' ?

In alle recensies worden de twee Médées op het schild geheven. Volgens Opernnetz beheerst Maribeth Diggle de rol op 'souvereine' wijze, met 'een jeugdige, buigzame maar ook substantievolle stem, die introverte verinnerlijking, alle kleuringen in uitdrukkingskracht noch zuiverheid van zingen mist.' Ook volgens de Theaterkrant is ze 'een ijzersterke zangeres voor de titelrol'. 'Hartverscheurend zijn haar pogingen Jason weer voor zich te winnen en angstaanjagend realistisch verandert haar stemming in het derde bedrijf van een liefhebbende moeder in een wraakzuchtige moordenares'. Volgens Opernnetz zou het 'een kleine vocale sensatie' zijn als alle Médées in de productie van dit niveau zijn (er is een dubbele bezetting en een understudy).

Als we Place de l'Opéra mogen geloven is dat ook zo. De site zag Sabrina Cirera, haar collegainterpreet een 'glansrol' binnen de productie vervullen, waarbij 'de show' door haar wordt 'gedragen en gestolen'. 'Haar stem is vol van klank en in alle registers indrukwekkend en trefzeker. Ook haar acteren heeft een uitermate hoog kaliber. Vanaf het moment dat ze het podium betreedt weet ze zowel sympathie als afgrijzen op te wekken. De toenemende machteloosheid van de gedemoniseerde Médée en haar daaruit voortvloeiende moorddadige handelingen zijn in de vertolking van Cirera uitermate invoelbaar en zelfs begrijpelijk.'

Dircés vol bravoure, 'indrukwekkend autoritaire' Créon

Ook de andere zangers werden goed ontvangen. De Dircé van Laura Pisani 'maakte indruk' (de Stentor) en voert de 'veeleisende opgaven' die de rol stelt 'vol bravoure' uit (Opernnetz). Alexandra Schoeny zet als haar collega in de andere voorstellingen ook 'een prachtige Dircé' neer: 'haar stemgeluid klonk warm en ook haar acteerwerk was sterk' (Place de l'Opéra). Jason Erik Slik heeft een 'zeer lyrische tenor, die zijn zwakte tegenover de sterke vrouwen doet uitkomen, zonder de rol zijn mannelijke verschijning te ontnemen'. De Créon van Huub Claessens is 'een rots in de branding [...] met zijn imposante Baritonstem' (Opernnetz), hij vertolkt de rol 'indrukwekkend autoritair' (Place de l'Opéra), kortom een 'krachtige Créon' (de Stentor).

Woede en waanzin bijna tastbaar

De productie als geheel wordt alom geprezen. 'Gedurende de hele voorstelling is [de] personenregie veelzeggend op een subtiele manier: tot in de fijnste gezichtsuitdrukkingen kun je meevoelen met wat er in de personages omgaat' volgens Place de l'Opéra. 'Regisseur Serge van Veggel zet Médée allerminst als een monster neer, maar maakt de woede en waanzin die tot haar wanhoopsdaad leiden bijna tastbaar' (de Theaterkrant). Volgens Opernnetz wordt het in plaats van grootschalige opera soms bijna een 'intieme kameropera over ontgoocheling, vernedering en pijnlijke wraak'. Dirigent Hernán Schvartzman pakt volgens de Duitse recensent 'de dramatische impuls fijnnervig op'. De 'overwegend jonge musici [..] bespelen met verbazingwekkende bedrevenheid het historisch instrumentarium en verwekken een streng maar innerlijk vibrerend klankbeeld, dat in slankheid en transparantie de zangers behulpzaam tot steun is'. 

De volledige recensies kunt u lezen op de sites van de TheaterkrantPlace de l'Opérade Stentor en Opernnetz.

Tournee op volle toeren - Haagse voorstellingen uitverkocht

Er zijn nog zes voorstellingen te gaan:
wo 05 nov - 19:30 uur Het Park, Hoorn
do 13 nov - 19:30 uur Stadsschouwburg Nijmegen
do 20 nov - 19:30 uur Parktheater Eindhoven
wo 26 nov - 20:00 uur Parkstad Limburg Theaters Heerlen
vr 28 nov - 20:15 uur Kon. Schouwburg Den Haag - Uitverkocht
za 29 nov - 20:15 uur Kon. Schouwburg Den Haag - Uitverkocht
Klik hier voor links naar alle kassa's.

VOLG ONS:


www.opera2day.nl
Facebook
Twitter











Wilt u inhoudelijk reageren klik dan hier