foto

Opera2day

woensdag 29 jun 2016

Terugblik Dr. Miracle: 'Spectaculair' (de Volkskrant)

In april 2017 werd na 30 voorstellingen de tournee van Dr. Miracle’s last illusion beeindigd. Niet eerder werden zoveel voorstellingen van een productie door OPERA2DAY gespeeld. De reacties van pers en publiek waren vrijwel unaniem enthousiast. 'Spectaculair' schreef de Volkskrant, 'een hit' schreef de Theaterkrant. Een overzicht.

In De Volkskrant verscheen een vier-sterren-recensie. Recensent Patrick van de Hanenberg heeft veel waardering voor de manier waarop regisseur Serge van Veggel opera en illusionisme laat samensmelten tot magisch muziektheater. Hij noemt het ‘artistieke fusion op hoog niveau’ en concludeert dat Dr. Miracle de ‘meest toegankelijke en spectaculaire’ voorstelling is die OPERA2DAY tot nu toe op de planken heeft gebracht. Zelfs publiek dat nerveus kan worden van al te veel operadiva’s op het toneel, zo schrijft hij, ‘wordt gevangen door de combinatie van het indrukwekkende illusionisme van Woedy Woet, met dromerige dans en krachtige sopranen.’

De Theaterkrant deelt eveneens vier sterren uit en noemt Dr. Miracle zelfs ‘een hit’. Ook recensent Dick van Teijlingen prijst Serge van Veggel: ‘Hij laat zich inspireren door zijn fascinatie voor illusionisme en de sfeer en muziek van het einde van de negentiende eeuw…..en maakt daar een oog- en oorstrelende mix van.’ Het toneelbeeld valt bij hem in goede aarde: ‘De decors van Herbert Janse zien er schitterend uit!’ Hij heeft bovendien veel waardering voor de muziek in de voorstelling. In navolging van achttiende-eeuwse pasticcio’s gaan in Dr. Miracle fragmenten uit opera‘s en balletten van Bellini, Offenbach, Verdi, Wagner en Stravinsky op in een nieuw geheel. Volgens De Theaterkrant is het een ‘interessant gekozen keur aan aria’s en duetten.’ Dick van Teijlingen is onder de indruk van het ‘prima spelende New European Ensemble’ en de sopranen: ‘Lucie Chartin zorgt voor spetterend lichtvoetig vocaal vuurwerk. Ze schittert bijvoorbeeld in spel en zang als de zingende pop Olympia uit Hoffmans vertellingen van Jacques Offenbach … Kristina Bitenc is mooi ingetogen en gevoelig in het lyrisch-klagende Ah! Non credea mirarti uit Bellini’s La sonnambula.’ En ‘Violet Broersma van De Dutch Don’t Dance Division danst zwierige choreografieën.’

Kleurrijk en ingenieus

Peter van der Lint van Trouw waardeert Dr. Miracle als een ‘kleurrijke en soepel lopende voorstelling.’ Met Woedy Woet is een internationaal bekroond illusionist aangetrokken om in de huid van Dr. Miracle te kruipen. Dat resulteert volgens Van der Lint in ‘geweldige en ingenieuze goochelacts, mooi uitgevoerd door Woedy Woet.’ Het New European Ensemble en de drie sopranen hebben zich laten inspireren door historische opnames op 78 toerenplaten om met dezelfde vrijheid te kunnen musiceren als hun collega’s van rond 1900. Enkele van die opnames zijn ook in de voorstelling te beluisteren. Aan het slot van de voorstelling klinkt  ‘een fragment van Lili Lehmann in Wagners Liebestod, mooi vergaand in de live zang van Martina Prins. Goed gedaan’.

Aansprekend muziektheater en muzikaal zeer goed

Floris Don van de NRC prijst Dr. Miracle als ‘aansprekend muziektheater’ en heeft veel waardering voor de muziek. ‘Drie prima sopranen worden door het gloeiende New European Ensemble begeleid’

Ferdi de Lange van FerdiBlog bezocht ook de première van Dr. Miracle’s last illusion. In een vier-sterren-recensie constateert hij: ‘Prachtige decors maken duidelijk dat de makers zich er niet makkelijk vanaf hebben gemaakt’. Daardoor voelt de voorstelling ook daadwekelijk als ‘1900’ aan.’ Ook hij is onder de indruk van de ‘uitstekende sopranen’ en vindt het New European Ensemble ‘muzikaal zeer goed.’

Gaat dat zien!

Ook het webmagazine Place de l'Opera is enthousiast over de drie sopranen: ‘In Dr. Miracle’s last illusion is er vocaal veel te genieten … Chartin zette een schitterende Olympia neer en Bitenc een mooie dochter in Menotti’s Medium. Martina Prins gaf overtuigend gestalte aan haar Lady Macbeth-personage.’ De operascènes krijgen in de voorstelling een nieuwe context. Recensent Peter Franken schrijft: ‘Dr. Miracle verschijnt als psychiater en weet een vrouwelijke patiënt door hypnose ervan te overtuigen dat ze hem heeft vermoord. Prachtig gevonden is de muzikale ondersteuning van deze scène: de aria Una macchia van Verdi’s Lady Macbeth.’ Dat illusionist Woedy Woedy zijn  zinsbegoochelende acts ‘zeer overtuigend en bekwaam’ kan uitvoeren, is mede te danken aan de toneeltechniek: ‘Die was zeer goed verzorgd. Zozeer dat de capriolen die met de verschillende dames werden uitgehaald er absoluut levensecht uitzagen’. Place de l'Opera concludeert: ‘OPERA2DAY heeft zich met deze productie opnieuw bewezen als talentvolle nieuwkomer in het Nederlandse operalandschap. Of eigenlijk is men die status inmiddels wel ontstegen en is er sprake van een gevestigd ensemble. Dat men die positie heeft weten te verwerven in het huidige tijdsgewricht, duidt op groot enthousiasme, veel talent en een enorm doorzettingsvermogen … ‘gaat dat zien, gaat dat zien’.

Reacties uit het publiek

Het publiek uitte zijn enthousiasme niet alleen in staande ovaties en bravogroep. Onze mailbox stroomde vol met fanmail. Dit is een kleine compilatie: ‘Prachtige muziek, geweldig gezongen en voortreffelijk geregisseerd. Zeer de moeite waard.’ – ‘Visueel prachtig.’ – ‘Voorprogramma heel indrukwekkend’ – ‘Mooie combinatie van amusement, opera en illusionisme.’ – ‘Adembenemend geweldig!’ – ‘Mooie samensmelting van verschillende genres. De muziek was prachtig!’ – ‘Een heel origineel idee, prachtig uitgevoerd, een spektakel om trots op te zijn.’ – ‘Grote fantasie en bevlogen artiesten, fantastische stemmen en uitstekende prestatie zorgden voor een groot belevenis.’ – ‘Hartbrekend mooi.’ – ‘De muziek zoog je mee in de voorstelling. Wat een inspirerend onderwerp: de Dood! – ‘Prachtig in veel zo niet alle opzichten. Zang en muziek, heel heel mooi. Knappe techniek. Mooi verhaal en verbeelding daarvan. Ontroerende finale.’ – ‘Nog nooit naar een operavoorstelling geweest, maar deze combinatie vond ik erg leuk Genoten van de inleiding, de entourage in de schouwburg en natuurlijk de voorstelling zelf.’ – ‘Heel onderhoudend. Echt miraculeus, spannend. Mooie zang en dans. Adembenemend.’ – ‘Ik heb alle voorstellingen van opera2day gezien en deze overtreft (wederom) alle verwachtingen.’ – ‘Ik vond de verdwijningsacts en zangeressen, speciaal Olympia, geweldig.’ – ‘Orkest in 'de bak bescheiden van omvang, maar luisterrijk!’ – ‘Indrukwekkend, boeiend van de eerste tot de laatste minuut, heel erg goed gemaakt en gebracht.’ – ‘De muziek was prachtig en ook prachtig uitgevoerd door het New European Ensemble en de zangeressen!’ – ‘Fantastisch concept prachtige decors, leuke binnenkomst met die kleine sfeerbeelden in de diverse salons. Paste allemaal perfect om in de stemming te komen. On Nederlands goed!!’.

'De ene spraakmakende voorstelling na de andere'
Theaterkrant